قطره ای از دریا

کسی که شوق و رغبت به حکمت داشته باشد، نفس خویش را شریف و ارجمند داشته است.(غررالحکم)
پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۱۵ ب.ظ

شرایط استجابت دعا

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ"

(آیه 186، سوره بقره)

 

و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!

 

و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.

این آیه سرشار از لطف و محبت خداوند به بندگانش است. خداوند در این آیه از قول خود سخن گفته و هفت مرتبه ضمیر متکلم (من) را به کار برده است: « بندگان من »، « درباره من»، « من نزدیک‌ام »، « هنگامی که مرا بخوانند »، «پاسخ می‌گویم»، « دعوت مرا»  و « به من ایمان بیاورند ». در هیچ جای قرآن آیه‌ای با چنین وصفی یافت نمی‌شود. خداوند در این آیه برای استجابت دعا یک شرط اساسی قرار داده و فرموده است: « هنگامی که مرا بخوانند »؛ یعنی باید دعای دعا کننده از دل او بر آید و لقلقه‌ی زبانش نباشد. از امام صادق روایت شده است: « خداوند، دعای قلب فراموشکار را مستجاب نمی‌کند ».

همچنین لازم است بنده، به حقیقت حاجت خود را فقط از خود خدا بخواهد و دیگران را در کنار خدا نبیند زیرا که مخلوقات حقیر و کوچک‌اند، اگرچه اسباب و وسیله‌اند و به عنوان واسطه شناخته می‌شوند ولی در حقیقت سر رشته‌ی امور به دست خداوندِ رئوف است.

در حدیثی قدسی آمده: « هیچ مخلوقی به غیر من تمسک نمی‌جوید مگر این که رشته اسباب آسمان‌ها و زمین را بر او قطع می‌کنم. اگر از من چیزی بخواهد، به او نمی‌دهم و اگر مرا بخواند، دعایش را مستجاب نمی‌کنم، و هیچ مخلوقی به من تمسک نمی‌جوید مگر این که آسمان‌ها و زمین را ضامن رزقش می‌کنم، اگر مرا بخواند، اجابت می‌کنم و اگر حاجتی بخواهد، حاجتش را بر می‌آورم و اگر از من طلب آمرزش کند، او را می‌آمرزم .«

 

منابع:

دانشنامه‌ی اسلامی

برگرفته شده از نکات و توضیحات قرآن حکیم، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.

 



نوشته شده توسط مجتبی محمدی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

قطره ای از دریا

کسی که شوق و رغبت به حکمت داشته باشد، نفس خویش را شریف و ارجمند داشته است.(غررالحکم)

شرایط استجابت دعا

پنجشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۸، ۰۲:۱۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ ۖ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْیَسْتَجِیبُوا لِی وَلْیُؤْمِنُوا بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ"

(آیه 186، سوره بقره)

 

  • ترجمه آقای مکارم شیرازی:

و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)!

 

  • ترجمه آقای الهی قمشه ای:

و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.

این آیه سرشار از لطف و محبت خداوند به بندگانش است. خداوند در این آیه از قول خود سخن گفته و هفت مرتبه ضمیر متکلم (من) را به کار برده است: « بندگان من »، « درباره من»، « من نزدیک‌ام »، « هنگامی که مرا بخوانند »، «پاسخ می‌گویم»، « دعوت مرا»  و « به من ایمان بیاورند ». در هیچ جای قرآن آیه‌ای با چنین وصفی یافت نمی‌شود. خداوند در این آیه برای استجابت دعا یک شرط اساسی قرار داده و فرموده است: « هنگامی که مرا بخوانند »؛ یعنی باید دعای دعا کننده از دل او بر آید و لقلقه‌ی زبانش نباشد. از امام صادق روایت شده است: « خداوند، دعای قلب فراموشکار را مستجاب نمی‌کند ».

همچنین لازم است بنده، به حقیقت حاجت خود را فقط از خود خدا بخواهد و دیگران را در کنار خدا نبیند زیرا که مخلوقات حقیر و کوچک‌اند، اگرچه اسباب و وسیله‌اند و به عنوان واسطه شناخته می‌شوند ولی در حقیقت سر رشته‌ی امور به دست خداوندِ رئوف است.

در حدیثی قدسی آمده: « هیچ مخلوقی به غیر من تمسک نمی‌جوید مگر این که رشته اسباب آسمان‌ها و زمین را بر او قطع می‌کنم. اگر از من چیزی بخواهد، به او نمی‌دهم و اگر مرا بخواند، دعایش را مستجاب نمی‌کنم، و هیچ مخلوقی به من تمسک نمی‌جوید مگر این که آسمان‌ها و زمین را ضامن رزقش می‌کنم، اگر مرا بخواند، اجابت می‌کنم و اگر حاجتی بخواهد، حاجتش را بر می‌آورم و اگر از من طلب آمرزش کند، او را می‌آمرزم .«

 

منابع:

دانشنامه‌ی اسلامی

برگرفته شده از نکات و توضیحات قرآن حکیم، ترجمه آیت الله مکارم شیرازی.

 

۹۸/۰۹/۲۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
مجتبی محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی